Нормативні документи


«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Директор (назва ЗНЗ) _____________________

 __________ (підпис)  ________________ (ПІБ)

 «___» _________ 202__ р.

 

 

ОРІЄНТОВНА ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ ВИХОВАТЕЛЯ ГРУПИ ПРОДОВЖЕНОГО ДНЯ

1.    Загальні положення.

1.1.         Ця посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики вихователя. Під час складання інструкції враховано також рекомендації щодо організації служби охорони праці в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України.

1.2.         Вихователь призначається на посаду і звільняється з неї директором школи.

1.3.         Вихователь повинен мати повну або базову вищу педагогічну освіту (без вимог до стажу педагогічної роботи).

1.4.         Вихователь підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи з виховної роботи.

1.5.         У своїй діяльності вихователь керується Конституцією і законами України, Наказами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів, правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також Статусом і локальними правовими актами школи (у тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною інструкцією), трудовим договором (контрактом). Вихователь дотримується Конвенції про права дитини.

2.    Функції вихователя ГПД.

Основними напрямами діяльності вихователя є:

2.1.         Опікування учнями, їх виховання і нагляд за ними під час їхнього перебування у виховних групах школи.

2.2.         Організація і проведення позаурочної навчальної роботи в закріпленій за ним групі.

3.    Посадові обов’язки вихователя ГПД.

Вихователь виконує такі посадові обов’язки:

3.1.         Планує, організовує та здійснює виховання учнів.

3.2.         Проводить повсякденну роботу, яка забезпечує створення умов для соціально-психологічної реабілітації учнів, їх соціальної та трудової адаптації.

3.3.         Використовує різноманітні прийоми, методичні засоби виховання та навчання школярів.

3.4.         Планує і проводить з учнями корекційно-розвивальну роботу на основі вивчення їхніх індивідуальних особливостей.

3.5.         Спільно з медичними працівниками забезпечує збереження і зміцнення здоров’я учнів, здійснює заходи, які сприяють їхньому психофізіологічному розвитку.

3.6.         Приймає дітей за встановленим порядком від батьків (осіб, що їх замінюють) чи вчителів школи; організовує дотримання учнями режиму дня, виконання ними домашніх завдань, надає їм допомогу в навчанні, організації відпочинку і здобутті додаткової освіти, залучаючи їх до художньої і науково-технічної творчості, роботи спортивних секцій, гуртків та інших об’єднань за інтересами.

3.7.         Сприяє формуванню в учнів моральних якостей громадянина, формує в них культуру поведінки, відповідальне ставлення до навчання, праці, повагу до прав людини, проводить роботу з профілактики відхилень у поведінці, позбавлення від шкідливих звичок.

3.8.         Надає допомогу в організації самоуправління в учнівському колективі.

3.9.         Вивчає індивідуальні здібності, інтереси й нахили учнів, їхню поведінку в сім’ї, взаємини учнів з батьками чи особами, що їх замінюють.

3.10.     Забезпечує у стосунках з учнями дотримання їхніх прав і свобод.

3.11.     Веде у встановленому порядку документацію і звітність.

3.12.     Бере участь у роботі педагогічної ради школи.

3.13.     Проходить періодичний медичний огляд.

3.14.     Систематично підвищує свою професійну кваліфікацію; бере участь у роботі методичних об’єднань та інших формах методичної роботи.

3.15.     Дотримується етичних форм поведінки, які відповідають громадянському статусу вчителя, у школі, побуті, громадських місцях.

3.16.     Створює умови для безпечного здійснення навчального процесу, ретельного дотримання правил технічної безпеки, санітарних та протипожежних правил; негайно сповіщає адміністрацію школи про випадки виявлення в учнів зброї, пожежо- і вибухонебезпечних предметів та пристроїв, отрут, наркотичних і токсичних речовин, інших вилучених із цивільного вжитку речей.

3.17.     Оперативно повідомляє адміністрацію школи про кожний нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги.

3.18.     Вносить пропозиції щодо покращення й оздоровлення умов здійснення освітнього процесу, а також повідомляє керівників про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність учнів.

3.19.     Проводить інструктаж учнів з техніки безпеки під час проведення виховних заходів з обов’язковою реєстрацією у класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів.

3.20.     Організовує вивчення учнями правил охорони праці, правил дорожнього руху, поведінки в побуті, на воді тощо.

4.    Права.

Вихователь має право на:

4.1.         Участь в управлінні школою відповідно до порядку, визначеного Статутом школи.

4.2.         Захист професійної честі й гідності.

4.3.         Ознайомлення зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи, надання відповідних пояснень.

4.4.         Захист своїх інтересів самостійно і/чи через представника, у тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного чи службового розслідування, пов’язаного з порушенням педагогом норм професійної етики.

4.5.         Конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за винятком випадків, передбачених законом.

4.6.         Вільний вибір і використання методик навчання і виховання, навчальних посібників і матеріалів, підручників, методів оцінювання знань учнів.

4.7.         Підвищення у встановленому порядку своєї кваліфікації.

4.8.         Проходження атестації на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію.

4.9.         Давання учням під час занять і перерв обов’язкових для виконання розпоряджень, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягання учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках і в порядку, визначених відповідними правилами.

5.    Відповідальність.

5.1.         Вихователь несе відповідальність за життя і здоров’я учнів групи, за дотримання їхніх прав і свобод, визначених законодавством України.

5.2.         За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи та інших локальних нормативних актів, посадових обов’язків, визначених цією Інструкцією, вихователь несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.

5.3.         За застосування, у тому числі одноразове, методів виховання, пов’язаних із фізичним і/чи психічним насильством над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального вчинку вихователь може бути звільнений з посади відповідно до трудового законодавства і Закону України «Про освіту».

5.4.         За навмисно завдані школі чи учасникам освітнього процесу у зв’язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов’язків збитки вихователь несе матеріальну відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим і/чи цивільним законодавством.

6.    Взаємовідносини (зв’язки за посадою).

Вихователь:

6.1.         Працює за графіком, складеним виходячи з 30-годинного робочого тижня і затвердженим директором школи.

6.2.         Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх вихователів на умовах погодинної оплати.

6.3.         Самостійно планує свою роботу на навчальний рік і навчальний семестр. План роботи затверджується заступником директора школи з виховної роботи.

6.4.         Подає заступнику директора школи з виховної роботи письмовий звіт про свою діяльність за певний період роботи (семестр, навчальний рік).

6.5.         Одержує від директора школи та його заступників інформацію нормативно-правового та організаційно-методичного характеру, ознайомлюється з відповідними документами.

6.6.         Працює у тісній взаємодії з учителями, класними керівниками і батьками учнів (особами, які їх замінюють); систематично здійснює обмін інформацією з питань, які належать до його компетенції, з адміністрацією та вчителями школи.

 

 

Інструкцію отримав(ла), з її змістом ознайомлений(на):

«___» _________ 202__ р.   ____________ (підпис) ___________________________ (ПІБ)

 

   Про затвердження Порядку

створення груп подовженого дня

у державних і комунальних

закладах загальної середньої освіти

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

25.06.2018  № 677

Зареєстровано в Міністерстві 

юстиції України 

24 липня 2018 р. 

за № 865/32317

Про затвердження Порядку створення груп подовженого дня у державних і

комунальних закладах загальної середньої освіти

Відповідно до абзацу другого частини п’ятої статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту», Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Порядок створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти, що додається.

2. Директорату дошкільної та шкільної освіти (Осмоловський А.Ю.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Управлінню з питань інформаційної політики та комунікацій (Голубова Т.А.) після державної реєстрації цього наказу забезпечити його оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України.

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.

Міністр                                                              Л.М. Гриневич

                     ПОГОДЖЕНО: 

В.о. Голови Державної                                                                 В.П. Загородній 

регуляторної служби України 

Заступник Міністра фінансів України                                        С. Марченко 

Генеральний секретар                                                                В. Назаренко

Всеукраїнського громадського 

об’єднання «Національна Асамблея 

людей з інвалідністю України»

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО 

Наказ Міністерства освіти 

і науки України 

25 червня 2018 року № 677

 

Зареєстровано в

Міністерстві  юстиції

України 24 липня 2018 р.  за № 865/32317

ПОРЯДОК 

створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти

1. Цей Порядок визначає механізм утворення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти (далі - групи подовженого дня) та основні засади їх функціонування.

2. Група подовженого дня створюється для:

організації навчальної, виховної та пізнавальної діяльності учнів;

організації дозвілля учнів;

надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань;

формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності та самореалізації особистості;

забезпечення виконання індивідуальної програми розвитку особи з особливими освітніми потребами, індивідуального навчального плану (за наявності).

3. Організація та функціонування групи подовженого дня здійснюються з додержанням вимог законодавства щодо охорони праці, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм.

4. Група подовженого дня створюється за наявності необхідної матеріально-технічної бази та умов для організації харчування учнів.

Засновник закладу загальної середньої освіти може створювати умови для організації денного відпочинку (сну) в групі подовженого дня, сформованій з учнів першого класу.

5. Групи подовженого дня створюються та функціонують відповідно до рішення засновника закладу загальної середньої освіти за письмовими зверненнями батьків,

інших законних представників учнів.

На підставі рішення засновника керівник закладу загальної середньої освіти видає наказ про організацію діяльності групи подовженого дня.

6. Нормативи наповнюваності груп подовженого дня встановлюються відповідно до Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20 лютого 2002 року № 128, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06 березня 2002 року за № 229/6517.

Рішення про встановлення меншої чисельності учнів групи подовженого дня приймає керівник закладу загальної середньої освіти за погодженням із засновником закладу загальної середньої освіти.

Зарахування учнів до групи подовженого дня та їх відрахування з неї здійснюються згідно з наказом керівника закладу загальної середньої освіти на підставі відповідної заяви батьків або інших законних представників учнів.

Заяви про зарахування учнів до групи подовженого дня приймаються протягом навчального року.

Різниця у віці учнів, зарахованих до групи подовженого дня, не може перевищувати двох років.

У закладах загальної середньої освіти, що знаходяться в сільській та/або гірській місцевості, де здійснюється підвезення учнів шкільним автобусом, можуть утворюватися групи подовженого дня для учнів різних вікових груп.

7. Для осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти на підставі письмового звернення їх батьків, інших законних представників, утворюються інклюзивні та/або спеціальні групи подовженого дня.

Для забезпечення ефективності освітнього процесу наповнюваність спеціальних груп подовженого дня має відповідати наповнюваності спеціальних класів.

Інклюзивна група подовженого дня - група подовженого дня, до якої зараховано особу (осіб) з особливими освітніми потребами.

В інклюзивних групах подовженого дня кількість учнів з особливими освітніми потребами становить: одна - три дитини із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо; не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках.

Організація освітнього процесу здійснюється з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності осіб з особливими освітніми потребами, індивідуальних програм розвитку, індивідуальних навчальних планів (за наявності) та рекомендацій інклюзивно-ресурсних центрів.

Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дитини (дітей) з тяжкими порушеннями та дитини (дітей), яка (які) мають порушення інтелектуального розвитку, в інклюзивній групі подовженого дня забезпечує асистент вихователя з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності осіб з особливими освітніми потребами.

8. Режим роботи групи подовженого дня та організації освітнього процесу схвалюється педагогічною радою і затверджується керівником закладу загальної середньої освіти.

Режим роботи групи подовженого дня повинен передбачати:

 організацію:

 прогулянки (прогулянок) на відкритому повітрі тривалістю не менш як одна година 30 хвилин для учнів перших - четвертих класів;

 харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;

 виконання домашніх завдань (за наявності) тривалістю не більше однієї години;

 проведення спортивно-оздоровчих занять для учнів тривалістю не менше години.

Режим роботи спеціальної групи подовженого дня розробляється відповідно до Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів», затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 20 лютого 2013 року № 144, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 року за № 410/22942.

Тривалість перебування учнів у групі подовженого дня становить не більше шести годин на день. На підставі заяви батьків, інших законних представників учнів дозволяється відпускати учнів групи подовженого дня у зручний для батьків час.

Для профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів початкових класів необхідно через кожні 15 хвилин заняття проводити фізкультхвилинки, гімнастику для очей.

9. Вихователь працює з учнями відповідно до щоденного плану роботи вихователя, який, як правило, включає: прогулянку, самопідготовку, виховні бесіди, дидактичні та рольові ігри тощо.

План роботи вихователя групи подовженого дня погоджується із заступником керівника закладу загальної середньої освіти із виховної роботи і затверджується керівником такого закладу.

10. Фінансування груп подовженого дня здійснюється за кошти засновника та за інші кошти, не заборонені законодавством.

11. Відповідальними за життя та здоров’я учнів під час їх перебування в групі подовженого дня є керівник закладу загальної середньої освіти, його заступник, вихователь та інші педагогічні працівники.

12. Відповідальними за збереження навчального обладнання, що використовується для організації групи подовженого дня, є вихователь та інші педагогічні працівники.

 

Генеральний директор                                                       А.О. Осмоловський

директорату дошкільної 

та шкільної освіти

Інструкція з охорони праці для вихователя ГПД

 


УЗГОДЖЕНО   

Голова профкому

_________ /________________/

протокол № ____ від «__»___ 2020р.

 

                     ЗАТВЕРДЖЕНО

                     Директор

                     Найменування закладу

                     __________ /_______________/

                     Наказ №__ від "_"._.2020р.


Інструкція з охорони праці

для вихователя групи продовженого дня (ГПД)

1. Загальні положення інструкції

1.1. Інструкція з охорони праці для вихователя групи продовженого дня (ГПД) розроблена відповідно до Закону України «Про охорону праці» (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 1 вересня 2017 року, з урахуванням «Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу» ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного санітарного лікаря України від 14.08.2001 р. № 63 і погоджених Міністерством освіти і науки України від 05.06.2001 р., з урахуванням вимог Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.10.2009 р. № 1121.

1.2. Ця інструкція встановлює вимоги охорони праці перед початком, під час і після закінчення роботи вихователя ГПД (групи продовженого дня) у школі, а також порядок його дій і вимоги з охорони праці в аварійних ситуаціях.

1.3. Робочим місцем вихователя групи продовженого дня є кабінет початкових класів, обладнаний партами, стільцями, шафами, дошкою, ТЗН, їдальня, спортзал для учнів, спортмайданчик.

1.4. Вихователь групи продовженого дня відповідає за життя і здоров'я дітей, забезпечує доброзичливе відношення в групі між учнями, вимоги санітарних норм і правил особистої гігієни.

1.5. При прийомі на роботу, вихователь групи продовженого дня проходить вступний інструктаж з охорони праці, пред'являє медичну книжку з відміткою допуску до роботи. Працювати вихователем групи продовженого дня може вчитель, який має педагогічну освіту, регулярно проходить 1 раз в 5 років курсову перепідготовку і має відповідні документи.

1.6. Небезпечними факторами при роботі вихователем групи продовженого дня є:

- іонізація повітря;

- висока напруга в електричній мережі;

- технічні засоби навчання (ТЗН);

- психофізіологічні чинники, такі як підвищена напруження уваги;

- інтелектуальні та психоемоційні навантаження.

1.7. Про всі неполадки в електропроводці, технічних засобах навчання, несправності сантехнічного обладнання, меблів та цілісності скла у вікнах в кабінеті, вихователь повинен повідомити заступнику директора по АГР, (адміністративно-господарської роботи) а у разі його відсутності на робочому місці – черговому адміністратору або заступнику директора з НВР (навчально-виховної роботи).

1.8. Вихователь повинен знати правила пожежної безпеки і вміти користуватися первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками).

1.9. Вихователь повинен вміти надавати першу допомогу. У разі захворювання дитини чи нещасного випадку повинен негайно викликати медичного працівника.

1.10. Вихователь один раз на три роки проходить навчання з охорони праці з наступною перевіркою знань.

1.11. При виявленні несправності обладнання, устаткування, пристроїв та в разі нещасного випадку, який трапився в навчальному закладі, вихователь зобов'язаний повідомити директора школи, або іншу посадову особу.

1.12. За невиконання положень даної інструкції з охорони праці вихователь групи продовженого дня несе відповідальність відповідно до чинного законодавства України.

 

2. Вимоги безпеки перед початком роботи вихователя групи продовженого дня

2.1. До початку роботи групи продовженого дня здійснити наскрізне провітрювання приміщення.

2.2. Перевірити справність шкільного обладнання, меблів. У разі несправності будь-якого обладнання, вихователь повинен повідомити про це завідувача господарською частиною і не користуватися ним.

2.3. Оглянути навчальну, ігрову зони, ігровий майданчик з метою усунення небезпечних факторів.

2.4. Підготувати всі необхідні для навчально-виховного процесу наочні посібники.

 

3. Вимоги безпеки під час роботи вихователів групи продовженого дня

3.1. Вихователь групи подовженого дня зустрічає дітей в кабінеті.

3.2. Під час використання технічних засобів навчання слід дотримуватись інструкцій з їх експлуатації та правил електробезпеки.

3.3. Не дозволяється використовувати джерела відкритого вогню (свічки, гасові лампи та ліхтарі тощо), нестандартні електронагрівальні пристрої з метою опалення класних приміщень, використовувати електроплитки, електрочайник, кип'ятильники.

3.4. Перед проведенням екскурсії вихователь повинен ретельно обстежити ту ділянку природного оточення, куди будуть приведені учні, обрати безпечні місця, де відсутні небезпека нападу хижих, отруйних тварин (змій, павукоподібних, багатоніжок тощо); болота, трясовини тощо.

3.5. Під час проведення прогулянки тримати дітей у полі зору. Бути обережним, дивитися під ноги, щоб унеможливити падіння та травмування.

3.6. Якщо необхідно в будівлі школи йти по сходах, слід триматися правої сторони, бути обережним, не перестрибувати через сходинки.

3.7. По сходах вести дітей строєм, чітко дотримуючись правого боку.

3.8. Регулярно провітрювати клас із зачиненими дверима.

 

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи вихователя групи продовженого дня (ГПД).

4.1. Після закінчення роботи вихователь зобов'язаний перевірити стан приміщення, вимкнути всі електроприлади з електромережі.

4.2. Провітрити приміщення.

4.3. Проконтролювати прибирання кабінету.

4.4. Закрити вікна, кватирки, вимкнути світло, закрити приміщення та здати ключі у місце їх зберігання.

4.5. Повідомити директора школи, або іншу посадову особу про виявлені порушення з охорони праці.

 

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях для вихователів групи продовженого дня.

5.1. При виникненні аварійних ситуацій в ГПД:

- зупинити заняття;

- повідомити адміністрації школи;

- надати першу допомогу, викликати швидку допомогу і повідомити батькам.

5.2. У разі виникнення пожежі вихователь повинен негайно організовано вивести учнів з приміщення навчального закладу згідно з планом евакуації, повідомити про це адміністрацію навчального закладу, викликати службу порятунку за номером телефону 101. При евакуації вихователю необхідно переглянути усі шафи, столи, де учні могли б заховатися, останнім вийти з приміщення класної кімнати, закривши щільно вікна і двері, щоб полум’я не поширювалось до інших приміщень.

5.3. При незначному загорянні слід негайно відключити електроприлади та загасити полум’я первинними засобами пожежогасіння, можна збити полум’я одягом, накрити мокрою тканиною.

5.4. Вогнегасники мають розміщуватися на стендах або пожежних щитах, про місце знаходження яких зазначається у планах евакуації зі шкільного приміщення.

5.5. У разі загрози або виникнення осередку небезпечного впливу техногенного характеру, терористичного акту діяти відповідно до плану евакуації, Інструкції про порядок дій у разі загрози та виникнення НС терористичного характеру.

 

Інструкцію з охорони праці розробив: _____________ /______________________/

 

З інструкцією ознайомлений (а)

«___»_______20___р. _____________ /______________________/



КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 5 жовтня 2009 р. N 1121
Київ
Про затвердження
Положення про групу продовженого
дня загальноосвітнього навчального закладу

Кабінет Міністрів України
 п о с т а н о в л я є:
Затвердити Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу, що додається.

Прем'єр-міністр України
Ю.ТИМОШЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 жовтня 2009 р. N 1121
ПОЛОЖЕННЯ
про групу продовженого дня
загальноосвітнього навчального закладу

       1. Це Положення встановлює порядок утворення, комплектування та організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу незалежно від типу і форми власності (далі - група продовженого дня).
      2. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад керується Конституцією і законами України, статутом загальноосвітнього навчального закладу, наказами МОН та цим Положенням.
       3. Група продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності функціонує за рахунок коштів відповідних бюджетів, а приватної форми власності - за рахунок коштів засновника (власника) та інших джерел, не заборонених законодавством.
       4. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад державної та комунальної форми власності може надавати платні освітні послуги на договірній основі згідно з переліком платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 р. N 38 (Офіційний вісник України, 1997 р., число 4, с. 30).
       5. Основними завданнями групи продовженого дня є:
       -  організація самостійної роботи учнів із закріплення та поглиблення знань, умінь та навичок, набутих на уроках;
       -  створення сприятливих умов для формування учнівського колективу та надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань;
       -  організація індивідуальної, групової та колективної роботи учнів;
організація дозвілля учнів;
       -  формування в учнів ціннісних орієнтацій;
       -   здійснення заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я учнів, на їх психічний та фізичний розвиток, набуття навичок здорового способу життя;
       -   виховання позитивного ставлення до суспільно-корисної праці;
надання допомоги батькам або особам, які їх замінюють, у вихованні учнів.
        6. Учасниками навчально-виховного процесу групи продовженого дня є керівник загальноосвітнього навчального закладу, учні, вихователь та інші педагогічні працівники, батьки або особи, які їх замінюють, психолог, бібліотекар, медичний працівник закладу, а також вчителі, керівники гуртків, спеціалісти позашкільних установ і організацій, які мають педагогічну освіту.
         Права і обов'язки учасників навчально-виховного процесу групи продовженого дня визначаються Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", статутом загальноосвітнього навчального закладу, правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами МОН та цим Положенням.
         7. Рішення про утворення групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності приймає його керівник за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування, а приватної форми власності - за погодженням із засновником (власником).
        8. Група продовженого дня утворюється за наявності:
         -   необхідної навчально-матеріальної бази;
         -    умов для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу;
          -   умов для організації харчування відповідно до Державних санітарних. правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу.
          9. Наповнюваність групи продовженого дня здійснюється згідно з наказами МОН.
          10. Рішення про зменшення чисельності учнів групи продовженого дня приймає керівник загальноосвітнього навчального закладу за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування.
          11. Відносини між загальноосвітнім навчальним закладом і батьками або особами, які їх замінюють, з питань організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня регулюються цим Положенням.
            12. Зарахування учнів до групи продовженого дня та їх відрахування здійснюються згідно з наказом керівника загальноосвітнього навчального закладу на підставі відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють.
            Заяви про зарахування учнів до групи продовженого дня приймаються на початку кожного навчального року, як правило, до 5 вересня.
            13. Група продовженого дня може комплектуватися з учнів одного класу, кількох класів (зокрема, перших або других, або третіх), кількох різних класів, але не більш як чотирьох вікових груп.
            Режим роботи групи продовженого дня розробляється відповідно до Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, ухвалюється педагогічною радою і затверджується керівником загальноосвітнього навчального закладу.
           14. Режим роботи групи продовженого дня повинен передбачати:
1) організацію:
прогулянки тривалістю не менш як одна година ЗО хвилин (для учнів перших - четвертих класів);
-  харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;
-  суспільно-корисної праці;
-   денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу, тривалістю не менш як одна година 30 хвилин;
 2) виконання домашніх завдань для учнів другого класу тривалістю 45 хвилин, третього класу - одна година 10 хвилин, четвертого класу - одна година 30 хвилин, п'ятого - шостого класів - дві години 30 хвилин, для учнів сьомого класу - три години;
3) проведення:
-   спортивно-оздоровчих занять для учнів першого класу тривалістю не менш як 35 хвилин, другого - четвертого класів - 40 хвилин, для учнів п'ятого - сьомого класів - 45 хвилин;
-  занять у гуртках, секціях, екскурсій.
           15. Тривалість перебування учнів у групі продовженого дня становить шість годин на день, а за наявності відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють, може зменшуватися.
           16. Для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу, адміністрація загальноосвітнього навчального закладу облаштовує відповідне приміщення з додержанням вимог законодавства щодо охорони праці, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм.
           17. Відповідальність за збереження навчального обладнання покладається на вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня.
           18. План роботи вихователя групи продовженого дня погоджується із заступником керівника загальноосвітнього навчального закладу і затверджується керівником такого закладу.
          19. Планування навчально-виховного процесу групи продовженого дня, подання статистичних звітів здійснюються відповідно до наказів МОН.
          20. Оплата праці вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня проводиться відповідно до законодавства.
           21. Для організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня на належному рівні керівник загальноосвітнього навчального закладу:
            -   створює умови для охорони життя і здоров'я учнів, організації їх харчування і відпочинку;
            -    несе відповідальність та здійснює контроль за харчуванням учнів групи продовженого дня, додержанням санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил та норм, медичним обслуговуванням, організацією навчально-виховного процесу групи продовженого дня;
            -     затверджує режим роботи групи продовженого дня, план роботи вихователя, графік харчування учнів.
          22. Норми та порядок організації харчування учнів групи продовженого дня встановлюються відповідно до норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 р. N 1591 (Офіційний вісник України, 2004 р., N 47, ст. 3107), та наказів МОН.
           23. Медичне обслуговування учнів групи продовженого дня здійснюється медичним працівником загальноосвітнього навчального закладу та закладу охорони здоров'я в установленому порядку.
           24. Контроль за охороною здоров'я учнів групи продовженого дня здійснюють органи охорони здоров'я.




Посадова інструкція вихователя
 групи продовженого дня

1. Загальні положення
1.1. Ця посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики вихователя. Під час скла­дання інструкції враховано також рекомендації організації служби охорони праці в навчальних закладах Міністерства освіти та науки України.
1.2.  Вихователь призначається на посаду і звільняється з неї директором школи.
1.3.  Вихователь повинен мати повну або базову вищу педагогічну освіту (без вимог до стажу педагогічної роботи).
1.4. Вихователь підпорядковується безпосередньо заступ­нику директора школи з виховної роботи.
1.5.  У своїй діяльності вихователь керується Конститу­цією і законами України, Наказами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; прави­лами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипо­жежного захисту, а також Статутом і локальними правовими актами школи (у тому числі Правилами внутрішнього тру­дового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною інструкцією), трудовим договором (контрактом). Ви­хователь дотримується Конвенції про права дитини.
2.  Функції
Основними напрямами діяльності вихователя є:
2.1.  Опікування учнями, їх виховання і нагляд за ними під час їхнього перебування у виховних групах школи.
2.2.  Організація і проведення позаурочної навчальної ро­боти в закріпленій за ним групі.
3.  Посадові обов'язки
Вихователь виконує такі посадові обов'язки:
3.1.  Планує, організовує та здійснює виховання учнів.
3.2.  Проводить повсякденну роботу, яка забезпечує ство­рення умов для соціально-психологічної реабілітації учнів, їх соціальної та трудової адаптації.
3.3.  Використовує різноманітні прийоми, методи і засоби виховання та навчання школярів.
3.4.  Планує і проводить з учнями корекційно-розвивальну роботу на основі вивчення їхніх індивідуальних особли­востей.
3.5.  Спільно з медичними працівниками забезпечує збе­реження і зміцнення здоров'я учнів, здійснює заходи, які сприяють їхньому психофізіологічному розвитку.
3.6. Приймає дітей за встановленим порядком від батьків (осіб, що їх замінюють) чи вчителів школи; організовує дотримання учнями режиму дня, виконання ними домашніх завдань, надає їм допомогу в навчанні, організації відпочин­ку і здобутті додаткової освіти, залучаючи їх до художньої і науково-технічної творчості, роботи спортивних секцій, гуртків та інших об'єднань за інтересами.
3.7.  Сприяє формуванню в учнів моральних якостей гро­мадянина, формує в них культуру поведінки, відповідаль­не ставлення до навчання, праці, повагу до прав людини, проводить роботу з профілактики відхилень у поведінці, позбавлення від шкідливих звичок.
3.8.  Надає допомогу в організації самоуправління в уч­нівському колективі.
3.9.  Вивчає індивідуальні здібності, інтереси й нахили учнів, їхню поведінку в сім'ї, житлово-побутові умови про­живання сім'ї, взаємини учнів з батьками чи особами, що їх замінюють.
ЗЛО. Забезпечує у стосунках з учнями дотримання їхніх прав і свобод.
3.11. Веде у встановленому порядку документацію і звіт­ність.
3.12.  Бере участь у роботі педагогічної ради школи. ' 3.13. Проходить періодичний медичний огляд.
3.14.  Систематично підвищує свою професійну кваліфі­кацію; бере участь у роботі методичних об'єднань та інших формах методичної роботи.
3.15. Дотримується етичних норм поведінки, які відпові­дають громадському статусу вчителя, у школі, побуті, гро­мадських місцях.
3.16.  Створює умови для безпечного здійснення навчаль­ного процесу, ретельного дотримання правил техніки безпе­ки, санітарних та протипожежних правил; негайно сповіщає адміністрацію школи про випадки виявлення в учнів зброї, пожежо- і вибухонебезпечних предметів та пристроїв, от­рут, наркотичних і токсичних речовин, інших вилучених із цивільного вжитку речей.
3.17.  Оперативно повідомляє адміністрацію школи про кожен нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги.
3.18. Вносить пропозиції щодо покращення й оздоровлен­ня умов здійснення освітнього процесу, а також повідомляє керівників про всі недоліки в забезпеченні навчального про­цесу, які знижують працездатність учнів.
3.19.  Проводить інструктаж учнів з техніки безпеки під час проведення виховних заходів з обов'язковою реєстрацією у класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів.
3.20. Організовує вивчення учнями правил охорони праці, правил дорожнього руху, поведінки в побуті, на воді тощо.
4. Права
Вихователь має право на:
4.1.  Участь в управлінні школою відповідно порядку, визначеного Статутом школи.
4.2.  Захист професійної честі й гідності.
4.3. Ознайомлення зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи, надання відповідних пояснень.
4.4.  Захист своїх інтересів самостійно і/чи через пред­ставника, у тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного
-  чи службового розслідування, пов'язаного з порушенням педагогом норм професійної етики.
4.5.  Конфіденційність дисциплінарного (службового) роз­слідування, за винятком випадків, передбачених законом.
4.6. Вільний вибір і використання методик навчання й ви­ховання, навчальних посібників і матеріалів, підручників, методів оцінювання знань учнів.
4.7.  Підвищення у встановленому порядку своєї кваліфі­кації.
4.8.  Проходження атестації на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію.
4.9.  Давання учням під час занять і перерв обов'язкових для виконання розпоряджень, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягнення учнів до дис­циплінарної відповідальності у випадках і в порядку, визна­чених відповідними правилами.
5.  Відповідальність
5.1.  Вихователь несе відповідальність за життя і здоров'я учнів групи, за дотримання їхніх прав і свобод, визначених законодавством України.
5.2.  За невиконання чи неналежне виконання без поваж­них причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпо­рядку школи, законних розпоряджень директора школи та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, визначених цією Інструкцією, вихователь несе дисциплі­нарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
5.3.  За застосування, у тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних із фізичним і/чи психічним насил­лям над особистістю учня, а також скоєння іншого амо­рального вчинку вихователь може бути звільнений з посади відповідно до трудового законодавства і Закону України «Про освіту».
5.4.  За навмисно завдані школі чи учасникам освітньо­го процесу у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків збитки вихователь несе матеріальну відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим і/чи цивільним законодавством.
6.  Взаємовідносини (зв'язки за посадою) Вихователь:
6.1. Працює за графіком, складеним виходячи з 30-годин-ного робочого тижня і затвердженим директором школи.
6.2.  Замінює у встановленому порядку тимчасово відсут­ніх вихователів на умовах погодинної оплати.
6.3.  Самостійно планує свою роботу на навчальний рік і навчальний семестр. План роботи затверджується заступни­ком директора школи з виховної роботи.
6.4. Подає заступнику директора школи з виховної роботи письмовий звіт про свою діяльність за певний період роботи (семестр, навчальний рік).
6.5.  Одержує від директора школи та його заступників ін­формацію нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, ознайомлюється з відповідними документами.
6.6. Працює у тісній взаємодії з учителями, класними керів­никами і батьками учнів (особами, які їх замінюють); систе­матично здійснює обмін інформацією з питань, які належать до його компетенції, з адміністрацією та вчителями школи.



 Режим роботи групи продовженого дня
Успішна робота продовженого дня залежить не тільки від того, наскільки цілеспрямовано спланована робота, але й наскільки правильно організований у ній режим. Від раціонального, з точки зору педагогічної і гігієнічної побудови, режиму залежить підвищення успішності, збереження достатньої працездатності і попередження втомлюваності учнів. Дотримання упродовж тривалого часу правильного режиму сприяє зміцненню здоров’я, створює життєрадісний настрій і підвищує працездатність школярів. Неухильне дотримання режиму виховує в учнів такі цінні якості як дисциплінованість, акуратність, організованість.
Правильне чергування в режимі дня праці і відпочинку в свою чергу сприяє збереженню в дітей найвищої працездатності.
Режим дня в групі повинен відповідати психолого-педагогічним, гігієнічним і віковим особливостям учнів і сприяти перетворенню в єдиний гармонійний процес навчально-виховну роботу, відпочинок і трудову діяльність школярів.
При плануванні режиму роботи групи продовженого дня необхідно врахувати такі вимоги:
– відповідність режиму віковим особливостям школярів;
– педагогічне забезпечення чергування режимних моментів;
– раціональний розподіл часу на навчання, харчування, відпочинок, позакласні і позашкільні заходи, в тому числі максимальне перебування дітей на свіжому повітрі;
– чітку організацію роботи дитячого колективу, єдність вимог до дітей і контроль за їхдіяльністю.
Орієнтуючись на рекомендовані режими і беручи до уваги місцеві умови (черговість проведення годин дозвілля і прогулянок на території школи, час роботи загальношкільних гуртків і секцій), вихователь розробляє режим конкретної групи продовженого дня, враховуючи пропозиції вчителів, побажання батьків.
Після уроків учням пропонується перебувати на свіжому повітрі 30-60 хв.
Обід – 30 хв.
Прогулянки, ігри, суспільне корисна праця – 1,5-2 год.
Полуденок – 10 хв. Самопідготовка -1-1,5 год.
Робота в гуртках, заняття за інтересами – 1-1,5 год.
Режим дня є законом життя і діяльності всього педагогічного та учнівського колективів школи. Психолого-педагогічне значення режиму полягає в тому, що він забезпечує чітку організацію життя і діяльності педагогів і учнів, виробляє в них (відповідний стереотип, сприяє піднесенню якості всієї навчально-виховної роботи.
Дбаючи про виконання режиму, слід пам’ятати, що зайва регламентація діяльності вихованців стримує їх ініціативу й самодіяльність. Діти повинні мати час побути на самоті або в невеликому колі друзів.
Режим дня учнів не може бути постійним, він динамічний, і як динамічне саме життя школи. Періодично, залежно від змін місцевих умов, удосконалення навчально-виховного процесу, педагоги переглядають раніше вироблений режим.
Правила внутрішнього розпорядку складають на основі загально-педагогічних вимов до організації і проведення навчально-виховної роботи, місцевих умов і можливостей.
Організація навчально-виховного процесу
Педагогічний досвід роботи переконує, що всі елемента щоденного плану можна сконцентрувати по таких етапах, які можна щоденно конкретизувати різними видами діяльності.
Організація групи продовженого дня
1. Прийом учнів у групу.
• Обмін інформацією з класоводом про навчальні завдання для учнів. Відзначення відсутніх учнів у журналі і вияснення причин відсутності.
• Звільнення від перебування на групі хворих учнів згідно розпорядження медичної сестри та письмового (усного) прохання батьків.
• Оголошення учням основних заходів протягом дня.
• Організація підготовки учнів до години дозвілля, «спортивної години» (переодягання у спортивну форму, підбір інвентаря) чи до обіду (при 5-ти уроках).
• Повторення правил поведінки учнів у коридорах, дворі, на сходах, вулиці. Організаційний вихід учнів з класу.
2. Година здоров’я
Мета: Сприяти активному відпочинку дітей після розумової діяльності, розвивати м’язеву систему, покращити роботу серцево-судинної та дихальної системи, удосконалювати навики стрибання, метання в ціль і на дальність. Виховувати кмітливість, спритність, чесність, дружбу, дисциплінованість.
Інвентар: М’ячі (великі і малі), обручі, скакалки, кеглі, естафетні палички, прапорці, мішечки з піском.
– Підготовча частина.
Шикування. Ознайомлення зі змістом години здоров’я. Ходьба, різновиди ходьби. Повільний біг з переходом у ходьбу.
Рухові вправи на розвиток м’язів рук і ніг.
– Основна частина
Естафет, рухливі ігри.
– Заключна частина.
Шикування. Ігри низької рухливості. Дихальні вправи. Приведення організму в спокійний стан. Підведення підсумків. Організоване повернення в клас.

Година дозвілля
«Спортивна година»
Згідно з орієнтовним режимом дня, «спортивну годину» доцільно проводити після закінчення уроків. Вона проводиться з метою відпочинку дітей після розумової діяльності, загартування і зміцнення організму, фізичного їх розвитку, закріплення навичок поведінки у колективі.
Особливістю цих занять є те, що вони проводяться у невимушеній обстановці, здебільшого у формі гри. Тривалість цих занять залежить від багатьох обставин: втоми, попереднього виду діяльності, активності учнів, погодних умов. При ознаках перевтоми необхідно перейти до легких вправ чи ігор або припинити їх виконання на деякий час. Оскільки перебування дітей на свіжому повітрі – важливий фактор загартування, зміцнення здоров’я, підвищення працездатності дітей, тому незалежно від пори року ці заняття слід проводити на свіжому повітрі. Лише в разі негоди (дощ, сильний мороз, завірюха) їх переносять у спортивний зал, актовий зал, коридори. При проведенні години дозвілля на відкритому повітрі широко використовуються м’ячі, скакалки, обручі, санчата, лижі, ключки.
«Спортивну годину» доцільно проводити після закінчення уроків (для учнів, які навчаються в 1-у зміну). Час фізкультурних занять визначається режимом групи продовженого дня з урахуванням конкретних умов школи. У план кожного заняття, як правило, включають від 3 до 5 основних видів фізичних вправ з ходьби, бігу, стрибків, метання, лазіння, а також рухливі ігри чи естафети.
Вправи мають бути нетривалими і чергуватися з короткочасним відпочинком. Інтенсивні фізичні вправи і рухливі ігри слід чергувати із спокійними. «Спортивна година» не дублює урок фізкультури, але має певну структуру. Заняття починається з організації групи і пояснення його змісту. Після шикування в шеренгу, колону чи коло й усвідомлення завдань заняття діти роблять невеличкий пробіг у повільному темпі (можна чергувати з ходьбою), виконують загально-розвиваючі вправи і переходять до основних вправлянь – бігу, стрибків, метань, рухових ігор тощо.
У режимі групи продовженого дня бажано організовувати змагання, фізкультурні свята, спортивні вечори.
«Спортивна година» може бути дуже різноманітною, але обов’язково доступною віковим особливостям і можливостям школярів. До доступних можна віднести наступні види рухів:
– ходьба звичайна і з різними рухами рук, ніг і тулуба, звичайна і швидка ходьба по периметру площадки і зі змінами напрямку руху, ходьба на носочках і п’ятках;
– біг повільний і швидкий, з виконанням завдань по сигналу, біг у чергуванні з ходьбою, біг з подоланням нескладних перешкод (перестрибування «канави», перебігання по гімнастичній лавочці та інші);
– стрибки на двох ногах і на одній, на місці і з переміщенням вперед, стрибки через скакалку, обруч і т.д.;
– кидання і ловлення м’ячів великих і малих, перекидання м’ячів у парах;
– метання м’ячів на дальність, у різні цілі;
– лазіння, перелазіння через обручі, драбини та інші конструкції на ігровому майданчику;
– вис, упори на дитячих перекладинах;
– вправи в рівновазі: ходьба по вузькій лінії, лавочці, без предметів і з предметами, з подоланням перешкод; переступання: м’яча, натягнутого шнурка;
– вправи з предметами: з м’ячами, з обручами (стрибки через обручі), з кеглями (гра за правилами), зі скакалкою (різноманітні стрибки на місці і в русі по одному, по два і т.д.);
– вправи для рук, ніг, тулуба, голови, які виконують на місці під час ходьби, в окремих іграх;
– рухливі ігри з шикуванням і перешиковуванням, із загально-розвивальними вправами, з бігом, стрибками, метанням подоланням перешкод;
– естафети з ходьбою, бігом, стрибками, метанням, рухом на санках, лижах і т.д.;
– спортивні розваги типу катання на самокатах, велосипедах, роликових ковзанах, а зимою на санках, лижах, елементі» гри в бадмінтон, розваги з волейбольними,
– баскетбольними м’ячами.
Зміст «спортивної години» узгоджується з навчальним матеріалом програми з фізичної культури.
У «спортивній годині» як одній із форм організації фізичного розвитку можна виділити три умовні частини.
Перша частина – «Підготовча» (10-15 хв.) – починається зразу після приходу дітей на ігровий майданчик, її зміст: шикування, організаційні вказівки вихователя, ходьба, повільний біг 300-500 м по майданчику в колоні по одному; загальнорозвивальні вправи або під час ходьби, або в крузі, або в грі.
Ходьба і біг на початку «спортивної години» використовується як ефективний засіб, активізуючий і такий, що тренує діяльність серцево-судинної і дихальної системи, сприяє більш швидкому насиченню крові киснем, знімає застійні явища за рахунок покращання крово- і лімфообігу. Крім цього ходьба, біг, загальнорозвивальні вправи є засобом підготовки організму до наступних рухових дій дітей.
Другу частину «спортивної години» (20-40 хв.) можна назвати основною для активного відпочинку дітей. Вона складається, в свою чергу, із загальних для всіх дітей ГПД рухливих ігор, естафет, спортивних розваг дітей.
Проведення зі всім класом рухливих ігор і естафет, які несуть у собі великий емоційний заряд, сприяє більш швидкому і повному переключенню дітей на другий вид діяльності, а, відповідно, і більш повному відпочинку.
Активні рухи цієї частини сприяють розвитку швидкості, спритності, сили і витривалості, швидкісно-силових якостей; збагачують руховий досвід дітей та знання про рухливі ігри.

Самостійні ігри дітей і спортивні розваги в парах, невеликих групах повніше задовольняють індивідуальні нахили дітей до різних рухових дій, сприяють подальшому їх відпочинку.
Третя частина – заключна (5-7 хв.) направлена на організаційний кінець активного відпочинку учнів. У неї входять загальне шикування, спокійна ходьба по майданчику або декілька вправ на увагу з тим, щоб привести організм дітей у відносно спокійний стан, при якому можлива ефективна наступна навчальна діяльність (самопідготовка).
«Спортивна година» обов’язково передбачає організаційний прихід дітей на ігровий майданчик і вихід до школи.
3. Обід
Для вихователя обід – це важливий виховний захід. Педагог зобов’язаний закріпити в учнів навички самообслуговування, культури та гігієни поведінки в їдальні, бережливого ставлення до хліба і продуктів харчування, навчити шанувати працю поварів та обслуговуючого персоналу.Цей захід складається з трьох етапів.
Підготовча частина
• Миття рук милом, сушіння електрорушником.
• Повторення правил поведінки в їдальні.
• Накриття черговими учнями столів.
Основна частина
При вживанні першої страви навчити дітей правильно тримати ложку, руки на столі, виїдати перші страви з тарілки, складати тарілки та дотримувати чистоту за столом, користуватися серветкою.
При вживанні другої страви блюда навчити дітей правильно користуватися виделкою, ножем, очистити сардельку, складати тарілки та дотримуватися гігієнічної поведінки за столом.
При вживанні третьої страви навчити користуватися десертною ложечкою.
Заключна частина
• Подяка поварам.
• Прибирання черговими столів.
Участь у складанні меню для учнів обов’язково беруть медичні працівники школи, а за її якістю стежать санітарні служби.

4. Прогулянка
Прогулянки дозволяють вихователю груп продовженого дня вирішувати цілий комплекс оздоровчо-гігієнічних і пізнавальних завдань. Під час прогулянок широко використовуються різноманітні ігри на місцевості та інші види фізичних вправ. Плануючи прогулянку, вихователь заздалегідь повідомляє про це учнів, пропонує їм, що одягнути, як підготуватися.
Прогулянки є тематичними і цілеспрямованими. У проведенні всіх заходів під час прогулянки, походу необхідно давати школярам більше самостійності і творчої ініціативи, не нав’язувати учням те, що їм не подобається. Всі фізичні вправи треба проводити в ігровій формі.
Під час прогулянок діти займаються орієнтуванням на місцевості, вчаться визначати сторони світу за різними ознаками (за деревами, пеньками, сонцем тощо), можна розучувати різні; пісні.
Швидкість руху під час прогулянки, екскурсії повинна бути невеликою, щоб найслабшому учневі було неважко.
Готовність учнів до прогулянки вихователь попередньо перевіряє. У жаркі дні обов’язкові головні убори. У зимовий період можна організовувати погоди на лижах.
Після проведення прогулянки вихователь повинен поцікавитися, що найбільше сподобалося учням, куди б вони хотіли іти у наступний раз. Ці побажання необхідно враховувати при плануванні роботи групи. Це піднімає їх інтерес, робить прогулянки, екскурсії цікавими.
Прогулянка в ліс – це спільний відпочинок, взаємне збагачення знаннями про природу, адже ліс – скарбниця народних лікувальних засобів, ягід, грибів, а також . наукових ідей та відкриттів.
Увійшовши в ліс, поясніть дітям причину того, чому кожне дерево різниться конфігурацією: одне струнке, інше – викривлене, одне з зеленою шапкою і голим стовбуром, інше – пишне від основи до верхівки. Не пройдіть повз старий пеньок, суху покручену гілляку, вивернуте дерево. Придивіться до них. Чи не нагадує вам їх вигляд якусь тварину, птаха?
Зверніть увагу дітей на красу лісу, мальовничість лісової просіки, узлісся з пахучою високою травою і густим чагарником, на низько опущене гілля дерев або берег річки з лісовими хащами. Саме тут зароджується любов до природи, до рідного краю.
На пам’ять про прогулянку можна замалювати й сфотографувати лісовий пейзаж, а свої враження занотувати.
Дітям корисно буде дізнатися про тваринний і рослинний світ лісу, зелену аптеку.
Придивіться, які птахи живуть у лісі. Прислухайтеся до їх голосів. Спів пташок можна записати на магнітофон.
У лісі виробляється вміння спілкуватися з природою і жити в природному середовищі.

Під час прогулянки вам зустрінеться мурашник. Придивіться до цих трудяг. У них висока організація праці, немає лінивих і дармоїдів, кожна мурашка має свою справу. Ці маленькі санітари знищують личинок, дрібних комашок, які шкодять лісу. Отже, від них багато в чому залежить здоров’я і краса лісу. Тому мурашники не можна руйнувати. Можна відеокамерою зняти сюжет про життя мурашника, а потім простежити за роботою його окремих особин.
Зверніть увагу на зв’язок рослинного світу з тваринним, ґрунтом, географічним положенням і кліматичним поясом.
5.Самопідготовка
Мета: Поглиблювати вміння і навички учнів самостійно виконувати домашні завдання, сприяти кращому засвоєнню навчального матеріалу; раціонально використовувати вій час; вчити дітей самостійно працювати з підручником, довідковою літературою; виховувати акуратність. Старанність, взаємодопомогу, товаришування та дисциплінованість.
– Підготовча частина:
Приготування зошитів, підручників, необхідного приладдя. Уточнення домашніх завдань. Дозування часу по предметах. Проведення вправ, дидактичних ігор для збудження інтересу до тем.
– Основна частина:
Повторення матеріалу, вивченого на уроці. Самостійне виконання домашніх завдань. Індивідуальна робота. Фізкультхвилинки.
– Заключна частина:
• Відзначення найстаранніших учнів під час самопідготовки.
• Підсумок. Виставка зошитів.
• Заняття за інтересами
• Настільні ігри;
• Виготовлення аплікації;
• Читання художньої літератури з бібліотеки;
• Сюжетно-рольові ігри.
Завершення роботи в ГПД
1. Повторення правил дож нього руху.
2. Прибирання робочих місць.
3. Збір дітей додому


Немає коментарів:

Дописати коментар

Неспечений хліб, непрожиті долі

      У кожного з нас, у кожної сім’ї є історія, і в ній є багато радісних, сумних, а іноді страшних сторінок. І нам хочеться пам’ятати про ...